Focus op gasten van morgen en overmorgen
Irene van Deijl en Robert Raupach

Holland Casino kent haar gasten door en door en doet er alles aan hun hoge verwachtingen te overtreffen. Onze marketinginspanningen spelen een grote rol bij het promoten van evenementen en bij het aantrekken van nieuwe gasten. Irene van Deijl, landelijk Campagne Marketeer, en Robert Raupach, Marketing & Sales Nijmegen, vertellen over de kansen en uitdagingen die hierbij komen kijken.

Nieuwe doelgroepen

Irene: “De gemiddelde leeftijd van onze gasten gaat – in lijn met de vergrijzing in Nederland – de komende jaren omhoog. Onze huidige gasten blijven natuurlijk ontzettend belangrijk, maar daarnaast zijn we druk bezig nieuwe doelgroepen aan ons te binden. Zij zijn de gasten van morgen en overmorgen.”

Robert: “We richten ons hierbij heel bewust op spelers vanaf 24 jaar. Holland Casino wil als marktleider een voorbeeldfunctie vervullen op het gebied van een veilig en verantwoord spel, zeker voor een doelgroep die voor het eerst in aanraking komt met kansspelen. Dat zit in ons DNA en daar is ons hele Preventiebeleid Kansspelen (PBK) ook op ingericht.”

Irene: “Al tijdens de ontwikkeling van marketing­campagnes kijken we heel bewust waar we ze gaan inzetten. De kwetsbare doelgroep onder de 24 jaar willen we vermijden. Dit doen we in nauw overleg met onze afdeling Security & Responsible Gaming.”

De campagnebeelden zijn moderner, hipper en spannender dan onze gasten van ons gewend zijn.

Goudzoekers

Irene: “De recente december Goldrush campagne is de eerste landelijke campagne met meer focus op nieuwe doelgroepen. De campagnebeelden zijn moderner, hipper en spannender dan onze gasten van ons gewend zijn. We willen laten zien dat Holland Casino staat voor een spannende avond uit. Ook bij zo’n nieuwe campagne houden we ons preventiebeleid nadrukkelijk in het oog.”

Robert: “Om ons spelaanbod zo aantrekkelijk mogelijk te kunnen vormgeven voor de nieuwe doelgroepen, heeft Holland Casino in 2017 een werkgroep opgericht. Uit onderzoek en gesprekken met nieuwe gasten is een aantal punten naar voren gekomen. Eén hiervan is de behoefte aan een lagere minimum inzet. In bijna alle vestigingen zijn nu ieder weekend een aantal tafels geopend waar gespeeld kan worden met een lagere inleg.”

Irene: “We merkten dat nieuwe gasten hun weg in het casino niet altijd goed wisten te vinden. Daarom worden nu meer hosts ingezet om mensen op laagdrempelige wijze kennis te laten maken met het spel en de speelautomaten. Zij geven daarbij ook speluitleg.”

Marketingactivaties

Irene: “In juni 2017 hebben we met de activatie bij de Coen & Sander Show op Radio 538 ‘Lukt ‘t ze, of lukt ‘t ze niet?’ de Radio Advertising Award voor ‘beste branded content’ gewonnen. Luisteraars konden inschatten of het dj’s Coen en Sander zou lukken om bepaalde uitdagingen succesvol te realiseren en konden daarmee een compleet verzorgd Holland Casino-arrangement winnen.”

Robert: “Om nieuwe doelgroepen te bereiken, hebben we voor het eerst acties gehad bij diverse festivals. Hierbij kun je denken aan Amsterdam Open Air, het Solar festival in Roermond en bij de Nijmeegse vierdaagse, het grootste gratis festival van Nederland, waren we activatiepartner.”

In iedereen zit een speler

Robert: “Wist je dat er in Las Vegas geen dresscodes meer gelden? Kledingvoorschriften veranderen snel en wij gaan natuurlijk met die ontwikkeling mee. We willen graag dat onze gasten stijlvol gekleed zijn, maar dat mag iedereen op zijn of haar eigen manier interpreteren.”

Irene: “Het ‘James Bond’ gevoel is heel stijlvol, maar belangrijker is dat onze gasten zich lekker voelen in hun outfit.”

Robert: “We gebruiken daarnaast in onze uitingen steeds vaker de je-vorm. Het is allemaal wat toegankelijker en informeler geworden. We zijn er voor iedereen en willen Nederland veilig en verantwoord kennis laten maken met het spel. In iedereen zit immers een speler!”

We willen Nederland veilig en verantwoord kennis laten maken met het spel.

Lerende organisatie

Irene: “Het hoofdkantoor werkt nauw samen met de vestigingen. We kunnen van alles bedenken op het hoofdkantoor, maar uiteindelijk moet het in de vestigingen gebeuren. Daarom bespreken we de campagnes van tevoren met de vestigingen. Zij komen met goede aanvullingen om de campagnes te optimaliseren.”

Robert: “Waar je eerst zag dat de afstand met het hoofdkantoor best groot was, is die aansluiting nu veel beter. We zijn gelijkwaardige partners. Onze rol is om lokaal draagvlak te creëren en de campagnes lokaal uit te rollen. Daarnaast komen de vestigingen ook regelmatig met eigen initiatieven.”

Irene: “Je hebt elkaar nodig om te vernieuwen. We zijn een lerende organisatie. We doen veel met de informatie die we verzamelen en ons loyaliteitsprogramma innoveren we continu. Daarbij is voor ons de uitdaging om altijd in lijn met ons preventiebeleid te opereren.”