Innovatie is een must voor een mooie casino-ervaring
Jan Bartels en Willem Nederlof

Holland Casino verrast haar gasten iedere dag opnieuw door te blijven innoveren in een wereld die steeds sneller transformeert. Jan Bartels, Product Manager Gaming, en Willem Nederlof, Kok bij Holland Casino Rotterdam, vertellen over innovatie binnen Holland Casino. Iedere dag vragen ze zich af hoe ze gasten blij kunnen maken en hun hoge verwachtingen kunnen blijven overtreffen.

Fast Casual concept

Willem: “The Global Kitchen is een nieuw concept. We zijn nu bijna een jaar open in het vernieuwde Holland Casino Rotterdam. Het bijzondere aan ons concept is dat het direct voortkomt uit wat onze gasten willen. We hebben hen gevraagd wat zij graag terug willen zien in een nieuw restaurant.”

Jan: “We zien in Rotterdam een enorme variatie aan gasten met uiteenlopende etnische achter­gronden. De uitkomst van het gastonderzoek bevestigde wat de culinaire specialisten van Holland Casino al vermoedden, namelijk dat er behoefte was aan een internationale keuken. Daarnaast willen spelers niet altijd heel uitgebreid eten. We spelen hier nu op in met het zogenoemde ‘Fast Casual’ concept, met klassiekers uit de Mediterrane, Aziatische en Latijns-Amerikaanse keuken.”

Willem: “Het leuke aan het nieuwe restaurant is dat de keuken niet langer volledig afgesloten is. We hebben zo veel meer contact met onze gasten. Al onze gerechten worden vers bereid en de kaart wisselt regelmatig. Op dit moment zijn de beef shoulder en piri piri kip favoriet.”

Jan: “De belevenis en het gevoel van een ‘echt’ casino zijn ontzettend belangrijk, daar horen ijzersterke Food & Beverage faciliteiten bij. Ook over de uitstraling van The Global Kitchen is nagedacht. Het imposante halfronde houten frame verwijst met een knipoog naar een wereldbol. Het liefst creëren we in onze restaurants een open sfeer aan de rand van de speelruimte, zodat je ook tijdens het eten de spanning van het spel en de sfeer van het casino meekrijgt.”

Mijn droom is dat gasten ook voor het restaurant naar het casino komen.

De gast van morgen

Jan: “Als we naar innovatie in het spel kijken, zijn we onder andere bezig met het ontwikkelen en testen van vernieuwende concepten gericht op nieuwe doelgroepen. We dachten eerst dat de jongere doelgroepen veel met speelautomaten zouden hebben, maar het blijkt dat ze juist veel affiniteit hebben met onze tafelspelen. Ze vinden het belangrijk dat ze vaardigheid en strategie kunnen ontwikkelen in het spel, dat ze met elkaar kunnen spelen en dat het spel niet te complex is. Een niet al te hoge minimum inzet maakt het spel eveneens toegankelijker.

Om deze nieuwe doelgroep aan te spreken, starten we dit jaar in Utrecht met een pilot-zone. In deze zone kun je op afstand, in een zogenaamde ‘arena-opstelling’, meespelen met verschillende live tafelspelen waaronder Roulette. Er zijn daarnaast verschillende tafelspelen met een lagere inzet, zoals het dobbelspel Diceball. Ten slotte biedt de zone verschillende speelautomaten met skill-based elementen. Onze gasten kunnen hier samen of juist tegen elkaar spelen.”

Willem: “Natuurlijk zijn er in deze zone uitstekende Food & Beverage faciliteiten en komen we graag tegemoet aan de specifieke wensen van onze gasten.”

Bij de speelautomaten wordt alles groter en uitbundiger - zowel qua beeld als geluid - wat de spelbeleving versterkt.

Trends & Toekomst

Jan: “Achter de schermen zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor een online casino. Het gebruiksgemak voor onze gasten en het veilig en verantwoord spelen staan hierbij centraal. We zijn bezig met de ontwikkeling waarbij online spelen en het spelen in de casino’s zoveel mogelijk

gecombineerd kunnen worden. We noemen dat onze omnichannel-aanpak. Je kunt denken aan thuis meespelen op onze live tafelspelen in het casino, maar ook aan online versies van dezelfde spellen in de casino’s. Voor onze gasten maakt het straks niet uit of ze online of in een casino inchecken. Ons bezoekersregistratie­systeem, loyaliteitsprogramma en het preventie­beleid zijn dan allemaal aan elkaar gekoppeld.”

Willem: “Op het gebied van Food & Beverage zien we dat steeds meer hotels hun restaurant echt als los concept neerzetten. Bij Holland Casino in Amsterdam Centrum is recentelijk het succesvolle Sushi Samba geopend. Mijn droom is met The Global Kitchen een dermate succesvol concept neer te zetten dat gasten ook voor het restaurant naar het casino komen.”

Jan: “Bij de speelautomaten wordt alles groter en uitbundiger – zowel qua beeld als geluid – wat de spelbeleving versterkt. Hiermee spelen we in op de wensen van onze gasten: size does matter. Daarnaast werken we meer met zogenaamde branded themes – daarbij kun je denken aan een speelautomaat geheel in de sfeer van James Bond of Game of Thrones. Maar we zoeken ook aansluiting bij Nederlandse thema’s die we exclusief voor Holland Casino willen ontwikkelen. Onze gasten herkennen dat en we merken dat zulke automaten momenteel erg populair zijn. Ook zien we dat onze vaste gasten houden van complexere spellen met veel inzetmogelijkheden, bonusgames en animaties. De tijd van de klassieke speelautomaten met mechanische rollen en slechts een enkele ‘winlijn’ lijkt definitief voorbij.”