De kracht van Groningen
Aad Sterk en Mark van den Anker

Holland Casino investeert continu tijd en aandacht in de relaties met haar stakeholders. En plotseling kan blijken hoe belangrijk dit is. Casinomanager Aad Sterk en Manager Public Affairs Mark van den Anker vertellen hoe stakeholdermanagement in de praktijk heeft gewerkt, tijdens en na de brand in ons casino in Groningen.

Dit is echt

Holland Casino besteedt veel aandacht aancrisismanagement en praktijkoefeningen. Aad: “Op 27 augustus 2017 was het ineens heel echt omdat er brand was in het casino in Groningen. Ik ben meteen in de auto gesprongen. Er was gelukkig niemand in het pand aanwezig tijdens de brand en er zijn geen gewonden gevallen.”

Mark: “Ik was thuis en hoorde over de brand via de NOS en van collega’s. De woordvoerder is meteen naar Groningen afgereisd om de pers te woord te staan en onze Bestuursvoorzitter, Erwin van Lambaart, ook. Sociale media werden direct centraal gemonitord.”

Aad: “De Manager Security is ook meteen naar Holland Casino Leeuwarden gegaan om daar de interne communicatie te coördineren. Dezelfde avond is er nog een algemene medewerkers­bijeenkomst georganiseerd waar Erwin van Lambaart alle medewerkers gerust heeft gesteld dat we voor iedereen een passende oplossing zouden zoeken. Op dat moment hebben 150 mensen hun werkplek verloren. Al deze mede­werkers werken inmiddels verspreid door het land - van Leeuwarden tot Valkenburg - in andere vestigingen van Holland Casino. De brand heeft nogal een impact op het leven van onze mede­werkers, maar we doen er alles aan hen zo goed mogelijk te blijven informeren over de situatie.”

Je kunt niet alle onrust wegnemen en je kunt niet alle vragen beantwoorden maar we stonden er wel.

Uitstekende samenwerking

Aad: “Toen ik Groningen binnen kwam rijden, rook ik ‘mijn’ casino al en iets voor half negen was het casino opgegeven. Vanaf de start van de brand hebben we met de brandweer en de politie een uitstekende samenwerking gehad. Ook daarna hebben we zeer regelmatig met elkaar vergaderd en was er veel wederzijds begrip.”

Aad: “We hebben tijdens en na de brand veel contact met de gemeente gehad. En dat is nog steeds zo aangezien we hard op zoek zijn naar een nieuwe locatie. De gemeente denkt met ons mee en de burgemeester en wethouders zijn erg betrokken.”

We stonden er wel

Mark: “Voor de communicatie met omwonenden heeft Holland Casino nauw en goed met de gemeente samengewerkt. Vier dagen na de brand heeft de gemeente alle omwonenden uitgenodigd voor een bijeenkomst. Naast de burgemeester en onze Bestuursvoorzitter, spraken hier ook de GGD en de brandweer.”

Aad: “We zijn zo open en transparant mogelijk geweest. Je kunt niet alle onrust wegnemen en je kunt niet alle vragen beantwoorden, maar we stonden er wel. Medewerkers hebben bij bewoners ook een bosje bloemen langsgebracht met excuses voor de overlast.”

Mark: “Toen er een sloopplan was zijn we in dialoog gegaan met omwonenden en ondernemers. We hebben geluisterd naar alle vragen rondom de sloop en geprobeerd zo veel mogelijk met iedereen rekening te houden.”

Aad: “Ook is er regelmatig overleg geweest met de ondernemers in de omgeving van het Gedempte Kattendiep. We hebben geprobeerd om hen zo goed mogelijk te helpen en de sloop zo soepel mogelijk te laten verlopen.”

Voor de communicatie met omwonenden hebben we nauw en goed met de gemeente samengewerkt.

Actief informeren

Aad: “Er is direct na de brand een e-mail naar onze vaste gasten gestuurd om hen te informeren en we houden ze ook nu actief op de hoogte van de ontwikkelingen. We zetten sinds de brand pendelbussen in van Groningen naar Leeuwarden maar realiseren ons dat dit niet ideaal is. Het is toch meer dan een uur rijden.”

Mark: “Het Bestuur heeft uiteraard ook contact gehad met onze aandeelhouder, het ministerie van Financiën. Omdat er gelukkig geen gewonden waren, konden we ons richten op het zo goed en zorgvuldig mogelijk afhandelen van de gevolgen van de brand en op het zo snel mogelijk realiseren van een nieuw (tijdelijk) casino.”

Aad: “Vanuit het hoofdkantoor is er direct contact geweest met alle leveranciers. Hun flexibiliteit bleek gelukkig heel groot. Zo hadden de collega’s in Groningen bijvoorbeeld binnen enkele dagen al een compleet nieuwe set bedrijfskleding in bezit.”

Met de brand op 27 augustus bij Holland Casino Groningen, verdween een vertrouwde aanblik van het Kattendiep. De impact op de stad, omwonenden, ondernemers en natuurlijk medewerkers van het casino was groot. Gelukkig betekende het niet dat Holland Casino onzichtbaar werd in de stad. Sterker nog, gemeente en casino trokken samen op in de informatievoorziening en de afhandeling van de gevolgen. Alle lof voor de manier waarop Holland Casino zich tot het uiterste inspande een goede buur te blijven.

Fantastische verschrikkelijke ervaring

Aad: “Iedereen heeft gedaan wat hij of zij moest doen. Natuurlijk zijn er dingen die we nog kunnen verbeteren, leerpunten zijn er altijd. Maar de samenwerking zowel intern als met alle externe stakeholders is heel goed verlopen.

Ik noem het een fantastische verschrikkelijke ervaring. In zo’n situatie zie je de kracht van ons bedrijf. Ik ben dan ook trots op wat we als Holland Casino in zo’n korte tijd hebben kunnen realiseren.”